28 oktober 2022
Opvallen in het brede scala aan fysieke retailers. Zeker na de coronapandemie, waarin de meeste aankopen verschoven naar online, een uitdaging waar veel merken mee te maken hebben. Wat vindt de consument van de fysieke winkel, wat is belangrijk tijdens een bezoek en hoe blijft deze groep zo lang mogelijk in de winkel?
Uit het nieuwste onderzoek van Mood Media – ‘In-Store Trends in kaart gebracht’ – uitgevoerd onder 12.261 consumenten uit zeven verschillende landen over hun houding ten opzichte van het winkelen in fysieke winkels, blijkt dat shoppers toegewijd blijven aan het opzoeken van in-store ervaringen. Hierbij gaf 71% van de consumenten over de hele wereld aan dat ze nu net zo vaak of zelfs vaker in fysieke winkels aankopen doen dan vóór de pandemie. 77% geeft zelfs aan de voorkeur te hebben voor een echte winkel wegens de aangename sfeer. Ook wordt in het onderzoek belicht hoe het creëren van deze sfeer, het integreren van de juiste digitale technologie en het inzetten op duurzaamheid essentieel zijn om de aanhoudende honger van consumenten om in een fysieke winkel aankopen te doen aan te wakkeren. “Er is geen discussie meer over de vraag of mensen na de pandemie terugkeren naar de fysieke winkel”, zegt Wim van der Stelt, VP Global Account Management Europe bij Mood Media. “Ze zijn terug. Nu moeten we ons concentreren op hoe we het beste kunnen inspelen op de aanhoudende vraag naar digitaal ondersteunde en sfeerrijke, persoonlijke ervaringen.”
Wat de juiste sfeer kan doen
Volgens het rapport zegt meer dan driekwart (77%) van de consumenten wereldwijd bij een aangename sfeer de voorkeur te geven aan het doen van aankopen in een fysieke winkel boven e-commerce. En eenmaal in de winkel geeft 79% van het winkelend publiek aan dat een aangename sfeer ervoor zou zorgen dat zij langer blijven en dat 84% opnieuw komt. 36% van de consumenten zegt dat muziek in de winkel hun humeur verbetert tijdens het winkelen, terwijl 33% vindt dat een aangename geur hetzelfde doet. Als het gaat om grote flagshipstores, beschouwen Nederlandse consumenten het gebruik van digitale schermen (over producten, promoties, enz.) als het meest geprefereerde aspect van de winkelervaring (vergeleken met de wereldwijde ranglijst van achtste). Ruim een derde van de Nederlandse consumenten (36%) beschouwt een lekkere geur als de belangrijkste factor bij het creëren van een prettige winkelervaring voor gezondheids- en schoonheidswinkels, vergeleken met een wereldwijde ranglijst van derde.
Balans tussen digitaal en fysiek
“Het onderzoek laat zien hoe belangrijk het is om vandaag de dag een balans te vinden tussen digitaal en fysiek in winkels. Terwijl consumenten in volle kracht terugkeren naar fysieke winkels, zien we dat ze terugkomen met geëvolueerde winkelgewoonten en verwachtingen. Ze zien nu in toenemende mate zowel online als offline als onderdeel van hetzelfde aankooptraject (niet het ene versus het andere), en vanwege hun toenemende comfortniveaus in de online omgeving verwachten ze nu vergelijkbare niveaus van digitale technologische oplossingen als een integraal onderdeel van de fysieke winkelruimte”, aldus Van der Stelt.