22 januari 2019
Retailers worden steeds creatiever in het opzetten van nieuwe samenwerkingen. Zalando heeft haar platform opengezet voor Nederlandse retailers. De Bijenkorf zag in AKO een uitstekende partner voor de boekenverkoop en dat zag Blokker ook in Paagman. In de elektronicamarkt valt vooral de samenwerking tussen BCC en Wehkamp op.
BCC bestuurt nu het volledige assortiment aan elektronica van het onlinewarenhuis. Vorig jaar was er al de krachtenbundeling van BCC met bol.com en dit jaar kwam daar het partnership met fysieke concurrent MediaMarkt bij. Pets Place is gaan samenwerken met bol.com en webwarenhuis fonQ gaat de webwinkel van woonautoriteit VTwonen besturen. IKEA is afgelopen jaar een groot aantal samenwerkingen gestart waaronder die met Sonos, Adidas en Lego. Binnen foodretail zijn HelloFresh en Plus een pilot gestart die wordt uitgerold naar alle 260 supermarkten.
En de kleine, zelfstandige retailer ? Het Deense Miinto biedt nu meer dan 250.000 producten aan van 1.600 boetieks in Scandinavië, Nederland, België, Polen en Zwitserland….. online en offline is voor iedereen door samenwerking mogelijk.