07 april 2023
Nederlandse consumenten houden dit jaar verder hun hand op de knip en stellen grote aankopen in de winkel uit. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat consumenten minder geld uitgeven aan de detailhandel en meer aan de horeca.
Volgens ING is de koopbereidheid onder consumenten – ondanks een kleine piek in het eerste kwartaal – het hele jaar laag. De bank verwacht hierom voor zowel 2023 als voor 2024 een lichte volumekrimp in de detailhandel.
Nederlanders stellen grote aankopen vooral uit in de non-foodsector. Foodretailers voelen die effecten minder: de volumekrimp in deze sector is kleiner dan voor non-food. Wel zorgen overheidsmaatregelen, zoals de invoering van het minimumloon en het energieplafond, voor verlichting.
De omzetvolumes in de horeca blijven volgens het rapport nog wel doorgroeien. Daar plaatst ING een kanttekening bij: aangezien horecaondernemers gestegen prijzen niet altijd volledig aan klanten kunnen doorberekenen, staan de winstmarges onder druk.
Bron: ING Research