02 maart 2017
Het aantal klanten loopt terug, er is meer concurrentie door online-verkoop en er is sprake van een voortdurende prijsdruk. Hoe kan het ook anders… Veel winkeliers lijden aan strategisch kuddegedrag. Het ontbreekt hen aan ondernemen- retailen. Het gevolg is dat ze allemaal het zelfde assortiment hebben als hun concurrenten en vervolgens verzuchten dat hun klanten alleen nog maar op de prijs letten. Men moet zich onderscheiden.
Er is geen uitgebreide analyse nodig om op het spoor van de oorzaak te komen : Er is nooit gekozen. Niet voor een onderscheidend assortiment, niet voor een heldere positionering in de markt, niet voor het overtreffen van de verwachtingen, niet voor een beleving en niet voor een treffende presentatie.
Vele formules ontdekken nu de nadelen van het niet kiezen. DA-drogist valt om, maar Kruidvat groeit verder. Manfield failleert en Van Haren boekt een record-jaar. Primark neemt de panden van de gefailleerde V&D over…
Het gaat niet overal slecht in de retail. Onderscheid je in assortiment. Ga voor die beleving en ben positief onderscheidend van de rest. Onderneem!