fbpx

Internationale trends

15 april 2022

Internationale trends dienen zich continu aan in de retail, toch is niet iedere trend een lang leven beschoren.

  1. Superspecialisatie

Een van de trends die je in het buitenland ziet, en inmiddels ook al in Nederland, is de superspecialisatie. Niet naar de kapper, maar naar de Dry Bar waar je haar alleen maar wordt geföhnd en in model gebracht. Niet naar de dierenwinkel, maar naar Cat’s Place, waar ze werkelijk alles hebben voor je kat.

  1. Online in fysieke winkel

Snuffelen tussen rekken vol hippe shirts en broeken blijven je klanten doen. Nieuw is dat ze daarbij ook hun telefoon gebruiken. Een app geeft info en beantwoordt vragen. Welke maat broek past bij mijn lijf? Waar is hij eigenlijk geproduceerd en met welke materialen? En dat ene shirt, is dat er nog in mijn maat? Klanten kunnen hun mobiel ook gebruiken om af te rekenen en aankopen te laten bezorgen. Het livestream selling.

  1. Dichtbij de klant

Door het enorme gemak kopen veel consumenten online. Een product retourneren of ruilen geeft met regeltjes, dozen, retourlabels en verzendkosten dan weer wel gedoe. Met kleine servicewinkels in stadcentra kunnen bedrijven hun klanten beter helpen en het vrachtverkeer en milieu ontlasten. In deze shops wordt niets verkocht. Klanten kunnen er wel bestellen, ruilen, vragen stellen of ter plaatse kleine reparaties laten uitvoeren.

  1. Health & Beauty

Waar verschillende traditionele winkels het zwaar hebben en leegstand in stadscentra toeneemt, zorgt een almaar groeiende sector wellicht voor goed nieuws. Want steeds meer ondernemers die zich bezighouden met gezondheid en schoonheid vestigen zich tussen de winkels. Die beweging is in Amerika volop zichtbaar en krijgt ook in Nederland voet aan de grond.

  1. Personal shopping

Met winkelen op afspraak is in Nederland min of meer noodgedwongen een vorm van personal shopping ontstaan. “Maar ook voor corona was deze trend al overgewaaid.” Bijl is er zeker van dat het een blijvertje is, zoals het fenomeen in Engeland en de VS al jaren een succes is “Het werkt voor bepaalde winkels en klanten heel prettig.” Personal shopping geeft klanten gelegenheid om met de volle aandacht van een toegewijde winkelmedewerker op zoek te gaan naar de kleding of bijvoorbeeld de televisie die bij hen past.

  1. Gadgets en snufjes

“Een soort Kijkshop vol met de nieuwste gadgets.” Zo ook de winkel B8ta (spreek uit als beeta). Ze hebben er kleine series van vernieuwende producten en testen zo welke artikelen geschikt en aansprekend zijn voor een groter publiek.

  1. Comeback van de SRV-wagen

Verwacht geen volgeladen XL-camper die op gezette tijden een bezoekje brengt aan jouw straat. Reken ook niet op een vrolijke chauffeur die al toeterend zijn komst bevestigt. Maar heus, de SRV-wagen staat voor een comeback. Aangepast aan het digitale tijdperk waarin we leven, dat wel.

( bron Rinke den Os, KvK)

Gratis nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om een gratis nieuwsbrief te ontvangen.