30 oktober 2017
Het aantal bakkers, slagers en groenteboeren is in de afgelopen 10 jaar flink afgenomen. In totaal is het aantal verkooppunten van voedingsmiddelen, exclusief supermarkten, in 10 jaar tijd met 7% gedaald. In dezelfde tijd nam het aantal supermarkten juist met 6% toe: van 4.407 op 1 januari 2007 naar 4.674 op 1 oktober 2017. Dat blijkt uit onderzoek van Locatus naar het aantal verkooppunten van winkels in voedingsmiddelen.
Grootste verliezers van deze groei zijn slagers. Daarvan nam het aantal winkels af met 730 vestigingen. Er zijn daarnaast 510 minder groente- en fruitwinkels en het aantal bakkerszaken nam met 450 af. Dit zijn vooral zelfstandige ondernemers.
Sectoren die wel een groei kenden in het aantal winkels in de afgelopen 10 jaar zijn onder meer delicatessenzaken en winkels die koffie en chocolade verkopen. Daarvan kwamen er respectievelijk 140, 140 en 130 bij. Uitschieter is de slijtersbranche, waar sinds 2007 circa 380 vestigingen zijn bijgekomen. Dit komt vooral door de opkomst van de supermarktslijterijen. Zo heeft Jumbo inmiddels 130 slijterijen bij de 580 supermarkten. Vomar heeft een slijterij in bijna alle filialen.
De branches Koffie/Thee, Chocola en Delicatessen hebben hun groei juist te danken aan de zelfstandige ondernemers. In 2007 was bijvoorbeeld 45% van de Koffie/Thee winkels een formule en op dit moment slechts 31%.