14 januari 2020
De functiewijziging van de winkel in de toekomst is onomkeerbaar : van een plek waar je iets koopt naar een plek waar een attractie en/of een beleving plaatsvindt. Een plek met een sterke aantrekkingskracht en waar consumenten graag komen. In de meest ultieme vorm zijn winkels plekken waar helemaal geen transacties plaats hoeven te vinden.
De fysieke winkelomgeving wordt een plek waar retailers een verbinding aangaan met de klant. Die gaat veel verder dan de uitruil van geld tegen producten of diensten. In de toekomst draait het om ervaringen en het creëren van herinneringen. De factor mens wordt daarbij steeds belangrijker. Het gaat om persoonlijk contact, een relatie opbouwen met de klant en de interactie aangaan. Van anoniem naar persoonlijk. Van een oase van producten naar een oase van rust.
Reeds in 1905 constateerde de Amerikaan Selfridge dat winkelen plezier moest zijn in plaats van een noodzaak. Op 15 maart 1909 opende Selfridges haar eerste warenhuis op Oxford Street. Met bijna 50.000 m², 1.400 medewerkers, restaurants, EHBO kamer, zachte verlichting, dubbele beglazing en tal van vooruitstrevende ideeën was Selfrigdge de nieuwe standaard voor het detailshandelbedrijf.
De historische bereidheid om bij Selfridge voorop te lopen in retail wordt weerspiegeld in de Concept Store – een ruimte waar het warenhuis regelmatig innovatieve en soms bizarre retailscenario’s test. Ook vandaag de dag is Selfridge’s met een zintuigprikkelende winkelbeleving, prachtige etalages, retail advertising nog steeds één van de meest innovatieve winkels ter wereld en een proeftuin van modern winkelen.