22 november 2018
De retail toekomst staat sterk onder invloed van technologische innovaties en veranderend shop gedrag. Consultancybureau Infinity Research komt op basis daarvan tot zeven hoofdtrends in een recent gepubliceerd rapport.
1. AR en VR krijgen voet aan de grond
Je loopt een meubelwinkel binnen, ziet een prachtige fauteuil, maar het blijft lastig om te beoordelen of die stoel ook in de eigen woonkamer zal staan. Augmented Reality en Virtual Reality zijn technieken die daarbij prima van dienst kunnen zijn. De Amerikaanse bouwmarktformule Lowe’s bijvoorbeeld heeft dat prima voor elkaar. Met behulp van een VR-bril kun je virtueel ervaren hoe je eigen badkamer er na verbouwing uit ziet.
2. Persoonlijke ervaring
Door de opkomst van IoT-devices, beacons en apps zijn retailers steeds beter in staat om shoppers een persoonlijke experience te bieden. Zo kun je ter plekke productadvies opvragen of het gezochte item snel op het spoor komen. Dat laatste gebeurt ook bij de vernieuwde Albert Heijn winkel in Hoofddorp. Die is gestart met de proef ‘vind mijn product’, waarbij shoppers met behulp van een app in no time het product vinden waar ze naar zoeken.
3. Stockingrobots
In Nederland is dat nog een onbekend fenomeen, maar in Amerika, en zeker ook in China, worden robots ingezet om het assortiment op de schappen en out-of-stocks te traceren. Ook zijn die inventoryrobots uitgerust om verkeerd teruggeplaatste artikelen te traceren.
4. Het einde van de wachtrij
Standaard in de Top3 van de grootste ergernissen in de supermarkt: de lange wachtrijen voor de kassa. Dat is de toekomst gelukkig voorbij. Een hele range aan oplossingen staat tot beschikking om snel te kunnen afrekenen. Zelf scan kassa’s gaan we steeds vaker zien, net zoals volledig geautomatiseerde winkels. Amazon Go is al vaak genoemd als voorbeeld.
5. Ultrasnelle thuisbezorging
Moest je vroeger nog een paar dagen geduld hebben voordat de online bestelling thuis werd afgeleverd, nu is same day-delivery meer standaard dan uitzondering. De retailer die daar niet aan kan voldoen, valt uit de gratie.
6. Opkomst kleinere winkels
Wie had gedacht dat de kleinere winkel uit het straatbeeld zou verdwijnen, heeft het bij het verkeerde eind gehad. Sterker nog, nu bestaat de verwachting dat de gemaksretailer de winnaar van morgen wordt. Stadsmensen hebben geen zin in een grote, wekelijkse boodschappen trip, maar kopen hun producten ‘on the go’.
7. Inspelen op wensen millennial
Retail succes wordt steeds nadrukkelijker bepaald door de smaken en voorkeuren van millennials. Wat die groep consumenten bindt, is dat ze een grotere merkentrouw aan de dag leggen dan oudere generaties, terwijl ze bovendien veel waarde hechten aan waardes als transparantie, authenticiteit en sociale verantwoordelijkheid. Die waarden groeien uit tot norm. Jongeren willen alles weten over de producten die ze kopen.