01 juni 2018
Een aantal jaar geleden was bij vestiging van nieuwe winkellocatie sprake van het hanteren van een zogenaamd vlekkenplan. Waar kon men zo snel mogelijk veel winkels openen. Criteria was daarbij vaak het aantal inwoners van een stad of dorp, de aanwezigheid van een Blokker of Kruidvat, of andere meetbare criteria. In elke stad moest een H&M zitten. Een Gal & Gal winkel zit naast een Albert Heijn. Dit is anno 2018 echt verleden tijd.
Tegenwoordig is er sprake van een strategische overweging; waar openen we winkels om naast de noodzakelijke omzet de uitstraling van ons merk en beleving het beste tot uiting te laten komen. Welke locatie is ondersteunend aan onze e-commerce.
Een expansie naar iedere stad of centrum is niet meer vanzelfsprekend. Nieuwe vestigingseisen van een locatie zijn vaak niet meet tastbaar. Een plekje veroveren in iemands leven, een inspiratiebron zijn en een thuishaven: dát zijn de nieuwe doelstellingen. Niet meer automatisch aanwezig zijn op elke hoek van de straat, maar juist zichtbaar op een goede bereikbare plek waar veel mensen komen en willen komen. Een associatie met de leuke dingen van het leven. Van kwantiteit naar kwaliteit!